تشخیص حجم های مشکوک

2794 بازدید

گاهی اوقات به یکباره حجم معاملات سهمی بالا می رود و این افزایش حجم معاملات می تواند حاکی از ورود یا خروج نقدینگی به آن سهم باشد.ما اصطلاحا افزایش چشمگیر حجم معاملات یک سهم را حجم مشکوک می گوییم و تشخیص حجم مشکوک یکی از تکنیک های مهم روانشناسی بازار می باشد.

قانون حجم مشکوک: هر وقت حجم معاملات روزانه ی سهمی بیش از 3 برابر میانگین حجم ماه باشد آن موقع سهم مورد نظر در آن روز معاملاتی مشمول این قانون می شود.

این مدل حجم ها می تواند نشان دهنده ی ورود و یا خروج نوسانگیران یا بازیگر به یک سهم باشد بنابراین وقوع چنین حجم های سنگینی می تواند روند یک سهم را تحت تاثیر قرار بدهد.

اگر حجم های مشکوک در اوج نمودار اتفاق بیفتند می تواند حاکی از خروج نقدینگی باشد ولی اگر در کف نمودار اتفاق بیفتند می تواند حاکی از ورود نقدینگی باشد.

به عنوان نمونه در مثال زیر سهم مورد نظر بعد اینکه یک حجم بسیار سنگینی را در اوج نموداری ثبت کرد وارد روند اصلاحی شد:

توجه بکنید که وقوع این حجم ها هیچ وقت به تنهایی نمی تواند ملاک شروع روند صعودی یا اصلاح یک سهم باشد بلکه باید در کنار این موضوع دیگر ملاک ها از جمله میزان رشد و وضعیت تکنیکالی و جو بازار هم مورد بررسی قرار بگیرند ولی با این حال مبحث تشخیص حجم مشکوک می تواند یک ابزار کمکی و بسیار مفید در جهت تحلیل روند یک سهم باشد.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://honartahlil.com/?p=1823
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوک
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد تشخیص حجم های مشکوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.