چرا نمی توانم هیجان معاملاتی خودم را کنترل بکنم؟

3239 بازدید

قطعا هر چقدر هم معامله گر خوبی باشیم باز هم روزی در کنترل هیجان معاملاتی خودمان به مشکل برخورد خواهیم کرد چه بسا هستند افرادی که بالای 20 سال سابقه ی بورسی دارند ولی همچنان نمی توانند به طور کامل آن را کنترل بکنند.

هدف ما در این آموزش این است که چگونه هیجانات معاملاتی خودمان را کنترل بکنیم.

در ابتدا باید این را در نظر بگیریم که دلیل اصلی ندلشتن ثبات معاملاتی این است که معامله گر برای خود استراتژی معینی ندارد.یا به عبارت دیگر سرمایه گذار با یک تحلیل خاصی آن را نخریده و اگر به خیال خود آن را با تحلیل خریده نتوانسته اصول تحلیل کردن را رعایت بکند.

نکته ی مهم اینجاست که هر تحلیلی دارای چندین پارامتر مهم می باشد:

– حدضرر

– حد سود

– ناحیه ی مناسب خرید (حمایت ها )

– تعداد پله های خرید

– درصد سرمایه ای که به خرید آن سهم اختصاص یافته است

برای این که سرمایه گذار بتواند یک معامله ی موفقی داشته باشد باید این فاکتور ها را رعایت بکند و اگر احیانا معامله گر هیجان زده بشود و فقط یکی از این موارد رعایت نکند اصطلاحا خواهیم گفت که معامله گر هیجان زده شده است.

برای مثال معامله گر به خیال خود یک خبر رانتی براش رسیده و با هیجان تمامی سرمایه خود را وارد یک سهم کرده و اینجاست که مورد پنجم نقض می شود و معامله گر با توجه به هیجان معاملاتی که داشته فراموش کرده که وارد کردن کل سرمایه به یک سهم یا به عبارت دیگر تک سهم شدن کار بسیار اشتباهی هست و سرمایه گذار همواره باید برای خود سبد خرید ایجاد بکند.

یا در مثال دیگر معامله گر صبح یک سهم خریده و 2 ساعت بعد با توجه به جو بازار پشیمان شده و شروع به فروش سهم با ضرر کرده است و اینجاست که مورد اول نقض می شود چرا که معامله گر برای خود حدضرر نداشته و خیلی بعید هست حدضرر سهمی در عرض یک روز فعال بشود.

حالا راه کار چیست؟

شما  می توانید این موارد را روی کاغذ نوشته و در ساعات معاملاتی کنار خود داشته باشید و یا آن ها را حفظ کرده و قبل اینکه شروع به خرید سهمی بکنید این موارد به صورتی تکی بررسی کرده و اگر مشکلی در این زمینه وجود نداشت می توانید اقدام به معامله بکنید.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://honartahlil.com/?p=1249
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوک

نظرات

5 نظر در مورد چرا نمی توانم هیجان معاملاتی خودم را کنترل بکنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. با سلام و خسته نباشید. مطالب سایت فوق العاده کاربردی هستش. ممنون که برای مخاطب هاتون وقت می زارید. موفق باشید

  2. سلام مطالب شما بسیار ارزنده است این مطلب برایم جالب بود چون مشکل هیجانی شدن در معاملات را دارم با تشکر از شما لطفا در مورد تعیین حد ضرر هم مطلب بزارید چطور حد ضرر تعیین کنیم