محاسبه ارزش دفتری و نسبت P/B سهم

3009 بازدید

یکی از معیار های مهم تشخیص ارزندگی سهم استفاده از مفاهیم ارزش دفتری و نسبت P/B می باشد و ما با محاسبه ی این ها به راحتی می توانیم ارزندگی یک سهم را تشخیص بدهیم.

ارزش دفتری= برابرحاصل تقسیم حقوق صاحبان سهم به تعداد سهام

نسبت P/B = برابر حاصل تقسیم ارزش بازاری بر ارزش دفتری

راجب نسبت P/B نکات مهمی وجود دارد و آن هم این است که این نسبت هیچگاه نباید زیر عدد یک باشد چرا که آن موقع نشان از ورشکستگی احتمالی شرکت و یا مشکلات عمده ی بنیادی می باشد و همینطور این عدد به صورت یک مقیاس نسبی کاربرد دارد و برای اینکه ما بتوانیم ارزندگی یک سهم را تشخیص بدهیم باید کلیه نسبت های P /B سهام گروه مورد نظر را محاسبه بکیم و اگر نسبت P/B سهم مورد نظر ما از میانگین نسبت های P/ B گروه کمتر باشد نشان دهنده ی آن است که سهم ما یک سهم ارزنده می باشد.

بنابراین تشخیص میزان ارزندگی سهم زیاد کار پیچیده ای نیست و صرفا با استفاده از دو فرمول به راحتی می توان این موضوع را در کمترین زمان ممکن تشخیص داد و شما می توانید در فیلم آموزشی بالای صفحه به عنوان نمونه نحوه ی محاسبه ی مقدار ارزش دفتری و همینطور نسبت P /B یک سهم را مشاهده بکنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://honartahlil.com/?p=1631
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوک
برچسب ها:

نظرات

2 نظر در مورد محاسبه ارزش دفتری و نسبت P/B سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام تازه با بورس آشنا شدم بنظرم شما مطالب پیچیده را با شیوه ای ساده قابل فهم بیان میکنیدباتشکر از مطالب آموزشی شما خدا خیرتان دهد

  2. ممنون از پیام های مفید شما و همچنین فیلم های آموزشی شما ، من بورس رو کامل از کانال شما یاد گرفتم و هیچ کلاسی هم نرفتم
    با ارزویه موفیت برای شما