تشخیص نقدشوندگی سهام

3002 بازدید

یکی از پارامتر هایی که هنگام تحلیل کردن باید به آن دقت کرد مفهوم نقدشوندگی سهام می باشد و قطعا سهمی که نقدشوندگی بالایی دارد هنگام افزایش فشار فروش در بازار به راحتی در صف فروش قفل نمی شود و سهامدار هر وقت اراده بکند می تواند از آن سهم خارج بشود ولی برعکس سهم هایی که نقدشوندگی پایینی دارند به راحتی از جو بازار تاثیر می پذیرند ممگن است در هنگام نزول های بازار به سختی فرصت خروج بدهند.

برای اینکه تشخیص بدهیم کدام سهم ها چه میزان نقد شوندگی دارند باید به نکات زیر توجه بکنیم:

1- سهام دارای میانگین ارزش معاملات بالای 100 میلیارد تومان نقد شوندگی بالایی دارند.

2-  سهام دارای میانگین ارزش معاملات بین 40-100 میلیارد تومان نقد شوندگی متوسطی دارند.

3-  سهام دارای میانگین ارزش معاملات زیر40 میلیارد تومان نقد شوندگی پایینی دارند.

 

این مطلب را نیز بخوانید : مهمترین تکنیک های معامله گری

 

حال ما باید ببینیم که سهم مورد نظرمان به طور میانگین ارزش معاملات روزانه اش در چه محدوده ای قرار می گیرد تا بتوانیم آن را دسته بندی بکنیم به عنوان مثال سهم مارون ارزش معاملات روزانه اش در حدود 3.6 میلیارد تومان می باشد بنابراین این سهم دارای نقدشوندگی پایینی هست.

بنابراین برای بررسی موضوع نقدشوندگی ابتدا نیاز است که میانگین ارزش معاملات سهم مورد نظر را به دست بیاوریم و سپس عدد مورد نظر را با دسته بندی های تعریف شده مقایسه بکنیم تا بتوانیم وضعیت نقدشوندگی سهم مورد نظر را بررسی بکنیم.

موضوع مهمی که اینجا مطرح هست این می باشد که سهامی که نقدشوندگی پایینی دارند معمولا زود در صف های فروش و خرید قفل می شوند و خیلی تند و تیز می باشند و سهامی که نقدشوندگی بالایی دارند معمولا کند حرکت می کنند بنابراین هر کدام یک سری مزایا و معایبی دارند و این بستگی به استراتژی معامله گر دارد که در کدام یک از این ها سرمایه گذاری بکند.

از دیگر نکات مهم مفهوم نقدشوندگی سهام مسئله ی سابقه ی سهم می باشد برای اینکار نیاز است که به سابقه ی معاملاتی سهم مورد نظر نگاه بکنید و اگر دیدید که سهم مورد نظرتان مدام طی چند ماه اخیر صف خرید و صف فروش می شد و همواره حجم معاملاتش پایین بود آن موقع می توان این نتیجه را گرفت که سهم مورد نظر نقدشوندگی پایینی دارد بنابراین با این تکنیک بسیار ساده می توان این موضوع را تشخیص داد.

پس ما به این راحتی می توانیم نقدشوندگی سهام مورد نظرمان را بررسی بکنیم و قطعا سهم هایی که از نقد شوندگی بالایی برخوردار هستند می توانند در اولویت بررسی ما قرار بگیرند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://honartahlil.com/?p=1605
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوک
برچسب ها:

نظرات

3 نظر در مورد تشخیص نقدشوندگی سهام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    با سپاس فراوان بابت تشریح این موضوع بسیار مهم ،
    همیشه یکی از موضوعات مهم مورد بحث استاد توی کانال تلگرام بحث نقد شوندگی بود ولی هنوز تعریف دقیقی ازش ندیده بودم.
    با این تفاسیر مشخص شد که اگر یک سهم قابلیت نقد شوندگی پایین دارد باید در شرایط عادی و در روند صعودی اقدام به فروش کنیم و گر نه در روند نزولی، مال بد بین ریش صاحبش.

  2. ممنون جناب ادیبی صداقت و معرفت در تحلیل های شما کاملا مشخص است سپاسگذارم .

    ضمنا بابت کانال تلگرامتون بینهایت متشکر و سپاسگذارمیم.