تاثیر نرخ دلار بر بورس

2638 بازدید

طی سالیان گذشته همواره بورس ما رابطه ی مهمی با دیگر بازار های موازی از جمله بازار ارز داشت به طوری که تاثیر نرخ دلار بر بورس همیشه برای ما نمایان بود.

معمولا طی 30 سال گذشته بازار بورس بعد رشد نرخ دلار یک روند مثبتی را به خود گرفته است و البته این موضوع بی دلیل نبوده است چرا که اکثر شرکت های بزرگ و شاخص ساز بورسی صادرات محور می باشند و درآمد دلاری دارند بنابراین با رشد نرخ دلار قطعا درآمد آن ها نیز رشد خواهد کرد و این موضوع باعث افزایش ارزندگی و سودآوری این شرکت ها خواهد شد و این خود می تواند باعث ایجاد تحرکات مثبت در آن ها بشود.

و همینطور افزایش نرخ دلار می تواند تاثیر منفی بر برخی شرکت های واردات محور داشته باشد و معمولا شرکت هایی که مواد اولیه خود را وارد می کنند با افزایش نرخ دلار دچار کاهش سودآوری و افزایش زیان انباشته می شوند که البته تعداد شرکت های این چنینی در بازار کم می باشد.

همینطور بورس اکثرا یک فاز تاخیری نسبت به تحرکات دلار دارذ به طوری که اول دلار حرکت می کند و بعد مدتی با نمایان شدن اثرات تحرک دلار بر صورت های مالی شرکت ها آن موقع شاخص بورس هم روند به خود می گیرد.

بنابراین تاثیر نرخ دلار بر بورس یکی از مباحث مهم بازار سرمایه می باشد و شاخص همواره به این موضوع حساسیت ویژه ای نشان داده است و یک تحلیلگر خوب همیشه پارامتر دلار را بر تحلیل هایی که انجام می دهد اعمال می کند و از تاثیر مهم آن هیچوقت چشم پوشی نمی کند چرا که همین رشد نرخ دلار برخی اوقات باعث ایجاد روند های صعودی خوبی در بازار سرمایه شده است و این موضوع باعث ایجاد سودآوری خیلی خوبی برای همه ی معامله گران شده است.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://honartahlil.com/?p=1693
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوک
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد تاثیر نرخ دلار بر بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.